Dit blog is geschreven door Bas Keyser.
Afgelopen maand zijn wij verhuisd en heb ik de tijd genomen om onze berging eens flink uit te puinen. Ik moet zeggen dat het niet heel rap ging. Veel zaken waarvan ik niet eens meer wist dat ik ze überhaupt had gingen door mijn handen. Dozen vol met herinneringen. Vooral bij de foto’s, schoolrapporten, certificaten, diploma’s maar ook ansichtkaarten, brieven en oude agenda’s, cassettebandjes en dvd’s werd ik erg afgeleid van mijn initiële doel; opruimen!
If it sparkles joy
Waarom bewaar ik dit eigenlijk dacht ik bij veel zaken…ik gebruik het nooit. Weg ermee! Misschien kan ik iemand anders hier nog blij mee maken. Ik dacht ook nog even aan de serie die ik zag op Netflix met de opruim-expert Marie Kondo: “If it sparkles joy”, dan houd je het en anders bedank je het en doe je het weg. Ik moet daar altijd een beetje om lachen, maar ik moet toegeven, het werkte heel effectief. Ik heb flinke slagen gemaakt.
Opruimen geeft mij altijd een lekker gevoel, het brengt overzicht en rust. Je reflecteert en je maakt hierdoor bewustere keuzes.
Back to school
Een van de zaken waarbij mijn gedachten afdwaalden, was bovenstaande foto van groep 6, 7, 8 van de Jenaplanschool in Driebergen-Rijsenburg die voor in mijn “werkverslag” geplakt zat. Vernieuwings-onderwijs waar je bewust werd ingedeeld in heterogene groepen; Aan elke groepstafel zaten kinderen uit groep 6, 7 en 8. De filosofie was dat kinderen uit de hogere groepen de andere kinderen konden helpen en samenwerken werd gestimuleerd. Geen rapport met alleen maar een cijfer, maar een werkverslag met een beschrijving van je ontwikkeling. Voor mij werkte dit systeem. Het gaf veel ruimte om initiatief te nemen en ook om samen te werken.
Toen ik de foto tegenkwam en mijn werkverslag las, was ik ineens weer terug bij “mijn-12-jarige-ik” en kwamen er veel herinneringen boven. Al die kinderen waar je een van de belangrijkste ontwikkelfases in je leven mee hebt beleefd…. Hoe zou het met ze gaan? Hoe heeft eenieder zich ontwikkeld? Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Ik ging op zoek langs verschillende social media kanalen en de meeste klasgenoten zijn ondertussen gevonden. Er is nu een Rijsenburcht-app 85/86 en samen met twee anderen organiseer ik een reünie. Het duurt nog even in verband met de Corona crisis, maar in de app delen we al volop verhalen van vroeger.
Focus op persoonlijke groei en ontwikkeling
Iedereen maakt zijn/haar persoonlijke groei door en wordt hierdoor bewuster. Toch maakt het uit in welke systemen je verkeert, in welke context. De ene context is een grotere katalysator voor groei dan de andere. Voor persoonlijke groei zijn in de basis twee zaken belangrijk: dat je jezelf durft te laten zien, je kwetsbaar durft op te stellen en daarnaast ook dat je gevoed wordt, dat je een vraagt om een spiegel.
Randvoorwaarde is een veilig klimaat waarin je mag leren. Waarin je regelmatig stilstaat om te reflecteren en dat wat er is kunt waarderen. En je vanuit daar altijd in nieuwe mogelijkheden kunt blijven denken. Voor de een is dat makkelijker dan voor de ander.
Reflectie & Bewustzijn
Regelmatig reflecteren op je eigen persoonlijke groei is van groot belang in het creëren van bewustzijn, “bewust-zijn”, een krachtig woord waar alles al inzit, als je het op woordniveau bekijkt. Meestal is het twee stappen terug en dan weer een grote vooruit. Persoonlijke groei en bewustwording is geen lineair maar een cyclisch proces.
Ik ben dankbaar voor alle opleidingen, cursussen en trainingen die ik heb kunnen doen sinds de basisschool. Ik ben ook dankbaar voor alle mensen die ik om me heen heb gehad en nog steeds heb, waar ik elke dag van mag leren. Naast het leren in mijn dagelijkse werk, in de trainingen die ik zelf geef, ervaar ik het als heel waardevol om weer eens een thema te kiezen waar ik me zelf verder in wil verdiepen en in onderzoek kan zijn.
Even op het balkon van de bioscoop zitten en kijken naar mijn eigen film. Wat gebeurt er allemaal in die film? Doe ik nog wat ik echt wil doen? Hoe vervul ik mijn rollen? Hoe is de interactie met anderen? Wat heb ik geleerd? Wat wil ik niet meer en waar wil ik afscheid van nemen? Leef en werk ik nog in lijn met mijn waarden? Hoe zie ik de nabije toekomst en de toekomst wat verder weg? Welke keuzes heb ik te maken? Waar saboteer ik mezelf? Welke beperkende overtuigingen zitten me in de weg, enzovoorts
Kijken naar je eigen persoonlijke groei, door verschillende brillen, kan veel opleveren. Je gaat naar binnen en onderzoekt waar er nog werk te doen is. Je waardeert wat er is en wat je verder wilt uitbouwen of vergroten. Nieuwe dromen ontvouwen zich. Om die dromen te realiseren is intrinsieke motivatie nodig, leiderschap en een plan.
Dit is precies het proces waarbij we je kunnen ondersteunen bij Brout. Heb je ook zin om stil te staan bij jouw film? En durf je je eigen persoonlijke groei echt eens onder de loep te nemen? Of werk je als leidinggevende en ben je wellicht meer benieuwd hoe jij de groei van anderen binnen jouw team of organisatie op een effectieve manier kan begeleiden?
Neem dan eens een kijkje op onze website. Wellicht zijn de open leiderschap programma’s Leading Self, Leading Others en/of Leading Organizations op dit moment wel de juiste stap voor jou om je persoonlijke groei verder te stimuleren.
Stuur mij of een van de andere Brouteers gerust een bericht. Wij kijken er naar uit om met je in gesprek te gaan!
Warme groet,
Bas Keyser
Proud founder van Brout