Het verhaal van ZorgDomein
Marlotte Hornsveld is HR Directeur bij ZorgDomein. Toen zij ruim twee jaar geleden met het hele Management team plannen maakten voor het volgende jaar, ging het gesprek vooral over: ‘Wát gaan we volgend jaar doen?’ Voor de hóe was tot dan toe weinig aandacht, tot een collega opmerkte: ‘Is het niet goed om daar ook een keer bij stil te staan?’ Brout werd gevraagd om hierbij te coachen.
Een organisatie van suikerspinnen
Brout trainers Ton en Joost haalden tijdens een Broutlab met het hele managementteam de echte behoefte boven tafel. Eén ding werd pijnlijk duidelijk: ZorgDomein bestond uit suikerspinnen. Elk grammetje feedback werd aangekleed met een grote lading complimenten. De feedback was zó zoet dat niemand het proefde.
Marlotte vertelt: ‘We waren een organisatie vol mama’s. Om goed te doen voor de ander, namen we ook beslissingen voor de ander. En om elkaar niet te kwetsen, spraken we ons niet uit.’ Medewerkers werkten om problemen heen. Dat zorgde voor veel ‘gedoe’ en kostte veel energie.
Het échte gesprek
Brout coachte het management in de vier vormen van spreken: bespreken, uitspreken, afspreken en aanspreken. Zeggen wat je écht vindt zonder de mierzoete verpakking. Als voorbeeld geeft Marlotte: ‘We moesten tijdens een training als directie uitspreken waar de ander wel of niet goed in is. Dat is spannend, confronterend en vereist kwetsbaarheid. Eerder zouden we zoiets niet durven.’
Door irritaties of problemen uit te spreken, ontstaat het echte gesprek. Het schept duidelijkheid en er kunnen afspraken worden gemaakt. Marlotte legt uit: ‘Ik durf nu tegen collega’s te zeggen: “Dit moet jij niet willen doen, daar ben jij niet goed in. Laat het aan een ander over.” Mijn collega begrijpt waar het vandaan komt en dat geeft mij ook het vertrouwen om me uit te spreken.’
Meer werkgeluk
Wat de interventie van Brout heeft opgeleverd? Marlotte merkt dat medewerkers – inclusief zijzelf – zich nu beter uitspreken in wat hen wel én niet gelukkig maakt. Hierdoor wordt het werkproces eenvoudiger en prettiger. ‘Als organisatie kunnen we nu sneller en beter anticiperen. Dat is goed voor onze productiviteit, maar ook voor het werkgeluk. Medewerkers hebben meer plezier in hun werk.’ Het traject voor ZorgDomein is nog niet afgelopen.
Meer informatie
Herken je het verhaal van Marlotte en wil je meer weten over wat wij doen? Voel je dan vrij om contact met ons op te nemen. We vertellen je graag meer!