Hoe je een crisis effectief leidt
Onze Living Room Leadership sketches gaan over de kleine crises die we dagelijks meemaken in onze huiskamers. Over schaarste in middelen (nee, WC-papier valt niet in die categorie, maar laptops thuis misschien wel), de zoom-meeting die helemaal in de soep loopt vanwege slechte wifi of kleine irritaties die snel veranderen in ruzie.
De sketches zijn luchtig, bedoeld om jou te helpen leiderschap te pakken over je situatie thuis. Daarmee bagatelliseren we op geen enkele manier zware crises, zoals het hartverscheurende nieuws dat huiselijk geweld toeneemt, nu mensen 24/7 op elkaars lip zitten.
Brout is erop uit het beste in jou naar boven te halen, zodat jij op jouw beurt het beste kunt zijn voor de wereld. Op dit moment is je wereld erg klein en des te groter is jouw invloed dus ook op die wereld. Blik je straks terug op positief en krachtig leiderschap?
Crisis Management Model
Gonzalez-Herrero en Pratt ontwikkelden een model om met grote crises om te gaan. Crises worden omschreven als ‘ongeplande gebeurtenissen die een organisatie pijn doen en zorgen voor grote onrust onder de werknemers’.
Dit model is bedoeld voor organisaties, maar is thuis net zo toepasbaar. Volg je de drie onderstaande stappen, dan rol je zo door 9 weken quarantaine. En dat kun je herhalen bij elke minicrisis die zich voordoet.
1. Diagnose van de crisis
De eerste stap is het herkennen van indicatoren van een crisis. Het is aan de leiders in een organisatie, en logischerwijs aan de verantwoordelijken thuis, om deze signalen op te vangen. Ook hebben zij de taak om hun werknemers (gezinsleden/huisgenoten) voor te bereiden op de crisis. Een goede leider waarschuwt niet alleen, maar geeft ook het ‘goede’ voorbeeld. Hij of zij straalt daadkracht en moed uit.
Daarnaast is een effectieve leider in contact met zijn of haar mensen. Het kan niet genoeg benadrukt worden hoe belangrijk communicatie is om crises te voorkomen of te managen. Negen van de tien keer is een crisis van mijlenver aan te zien komen. Het enige wat de leider had hoeven doen was luisteren naar de alarmsignalen van de medewerkers.
2. Planning
Zodra de crisis een voldongen feit is, gaat de crisismanager over tot actie. Bedenk relevante strategieën (zoals de stoelendans in het filmpje) om een noodsituatie te voorkomen. Bespreek met andere leiders welke strategieën de meeste kans van slagen hebben. Snel besluiten nemen is daarbij essentieel maar zorg dat je cijfers en feiten hebt om je keuzes te onderbouwen. En heel belangrijk, laat je eigen emoties niet de boventoon voeren. Doe je dat wel, dan is dat ook precies wat je collega’s gaan doen. Of je familieleden.
3. Implementeren van verandering
De derde en laatste stap is het implementeren van verandering. Elke verandering, crisis of geen crisis, brengt weerstand met zich mee. Een goede leider is daarop voorbereid. Lees hier hoe. Monitor de effecten van de verandering en gebruik deze gegevens om crises in de toekomst te voorkomen.
Communicatie
De stroom van informatie, door een organisatie of huis, bepaalt het succes van crisismanagement. Er moet op élke laag transparantie zijn. Wordt informatie ergens achtergehouden of verkeerd overgebracht, stort het in als een kaartenhuis. Vaagheid en onduidelijkheid zorgen voor paniek, kijk wat er gebeurt in het VK en de IC-opname van Boris Johnson.
Verspreiding van innovatie
Innovatieve ideeën kunnen (en moeten) van iedereen komen in de organisatie. De stroom aan informatie en de snelheid waarmee ideeën beschikbaar worden voor de gehele organisatie is daarbij van groot belang. In tijden van crisis is het noodzakelijk dat elke medewerker nadenkt over mogelijke oplossingen. Worden goede ideeën en oplossingen efficiënt en effectief gedeeld, dan kan de hele organisatie daarmee aan de slag.
Zit jij met jouw team of organisatie in een crisis? Heerst er onduidelijkheid? Of zelfs paniek? Neem contact met ons op en we helpen jou effectief te leiden.