Bij het sturen op de ontwikkeling van anderen, is het heel belangrijk om te reflecteren. De Nederlandse onderwijskundige Korthagen heeft hiervoor een model ontwikkeld dat in de praktijk heel goed werkt. Voor leiders (maar ook voor medewerkers en studenten) is dit model een goede methode om continue aan je eigen ontwikkeling te werken.
In dit artikel geef ik een overzicht van de twee belangrijkste theorieën van Korthagen. Het ui-model en het reflectiemodel. Deze twee methoden zijn niet alleen handig om zelf te gebruiken, maar bieden ook een goede houvast voor de begeleiding van anderen.
Inhoudsopgave
Reflectiemodel Korthagen
Korthagen is een Nederlandse onderwijskundige en onderzoeker. Zijn model wordt veel in het onderwijs gebruikt, maar is ook voor leiders bijzonder bruikbaar. Het heeft overeenkomsten met het leermodel van Kolb. In dit model gaat het over reflectie. Daarmee bedoelen we reflecteren op je eigen functioneren. Wellicht denk je dat daar geen model voor nodig is, maar in de praktijk zien we vaak dat mensen niet de tijd nemen om te reflecteren of daar helemaal niet mee bezig zijn. In moderne managementmethoden zoals Lean, Kanban en Scrum staat het streven naar continue verbetering centraal. Daarbij is het belangrijk dat je steeds blijft reflecteren. Om iets steeds beter te kunnen doen moet je wel weten:
- Hoe het gegaan is.
- Hoe het beter had gekund.
- Wat er fout ging, is het bijna onmogelijk om het steeds beter te doen.
Een bijkomend voordeel van continue reflecteren is dat mensen meer gewend raken aan feedback. Fouten maken wordt minder beangstigend en experimenteren met nieuwe methoden minder beladen. We zien dat het voor medewerkers vaak moeilijk is om te wennen aan het werk met dit model, maar er uiteindelijk juist heel blij mee zijn.
Cirkel van Korthagen
Reflectie gaat volgens Korthagen in een cirkel. Hieronder heb ik deze beschreven: